توت خشک خانگی جایگزین مناسبی برای نان در وعده غذایی می باشد

توت خشک خانگی را می توان به راحتی به تنهایی تهیه کرد و اغلب تقریباً در همه جا قابل خرید است.

در سال 2018، 28 درصد مصرف میوه خشک مربوط به خاورمیانه، 27 درصد برای اروپا، 24 درصد برای آسیا، 13 درصد برای آمریکای شمالی و 8 درصد برای سایر مناطق بوده است.

تولید جهانی توت خشک  از 2.3 میلیون افزایش یافته است تن متریک در سال 2009/2010 به 3.2 میلیون تن در سال 2019/2020 به رهبری آمریکا (16 درصد از سهم تولید)، ترکیه (15 درصد)، ایران (12 درصد) و عربستان سعودی (7 درصد) رسید.

محبوب ترین میوه های خشک در جهان کشمش، تقریبا نیمی از تولید جهانی، و سپس خرما، آلو، انجیر، زردآلو، هلو، سیب و گلابی است. برای برخی از مناطق، میوه های خشک عنصر مهمی از اقتصاد است.

 

اما، به طور کلی، محبوبیت آنها هنوز محدود است. در لهستان، 7.1 درصد از هزینه های غذا برای میوه ها و تنها 1.2 درصد برای میوه های خشک، میوه های یخ زده، آجیل و کنسروهای میوه صرف می شود.

مطالعه انجام شده توسط Jesionkowska و همکاران.  در میان مصرف‌کنندگان هلندی، فرانسوی و لهستانی نشان دادند که محصولات با افزودن میوه‌های خشک (مثلاً بلغور جو دوسر) بسیار محبوب‌تر از خود میوه‌های خشک هستند، اما حتی در این شکل نیز چند بار در ماه مصرف می‌شوند.

برخی از میوه ها مانند زغال اخته یا گیلاس با شیرین کننده درمان می شدند و برخی دیگر مانند کشمش قبل از خشک شدن با روغن مخلوط می شدند. این برای بهبود طعم و جذابیت کلی محصول بود.

امروزه، مصرف‌کنندگان به‌عنوان محصولاتی مانند «برچسب تمیز» و «بدون» جستجو می‌کنند، بنابراین بیشتر تولیدکنندگان از افزودن شکر، مواد نگهدارنده، روغن یا مواد دیگر اجتناب می‌کنند.

این روندها، صنایع غذایی را به سمت محصولات غذایی مغذی، سالم و کم فرآوری شده سوق داده است و پیش‌بینی می‌شود مصرف آنها در سال‌های آینده رشد کند.

تنها در دهه گذشته تولید میوه خشک در سراسر جهان از 2.25 میلیون تن در سال 2009/2010 به 3.22 میلیون تن در سال 2019/2020 افزایش یافته است.