در هلند برای رسیدن به افزایش وزن از لیمو استفاده می کنند

دانشمندان لیمو ترش نارس هلندی این راز را کشف کرده اند که چرا برخی از مرکبات به طرز چشمگیری ترش هستند و برخی دیگر بسیار شیرین هستند.

کشف این که جهش در دو پروتئین پمپاژ پروتون می تواند میوه های شیرین تری تولید کند ممکن است به کشاورزان اجازه دهد برداشت خود را مطابق با ذائقه مشتریان تنظیم کنند.

محققان لیمو ترش سه فصل  به سرپرستی رونالد کوئز و فرانچسکا کواتروکیو در دانشگاه آمستردام، طی تلاش‌هایی برای شناسایی ژن‌های مسئول رنگ گل‌های اطلسی به این منطقه علاقه‌مند شدند.

آنها به دنبال تفاوت در دو گونه از این گیاه گلدار بودند – نوع استاندارد با گلبرگ های قرمز-بنفش و یک جهش یافته آبی. کواتروکیو می‌گوید: اندازه‌گیری عصاره خام گلبرگ‌ها نشان داد که گل‌های آبی کمتر از گل‌های مایل به قرمز اسیدی می‌شوند.

تیم متوجه شد که  این جهش بر سیستم اسیدی شدن در بخش‌های سلولی به نام واکوئل تأثیر می‌گذارد، جایی که رنگدانه‌های رنگی نیز در آن ذخیره می‌شوند.

کواتروکیو توضیح می دهد: «این رنگدانه ها مانند نشانگرهای pH عمل می کنند. “اگر تغییری در pH در لومن واکوئل ها وجود داشته باشد، می بینید که این در تغییر رنگ ترجمه شده است.”

در سلول های گیاهی، واکوئل ها معمولا اسیدی تر از سیتوپلاسم اطراف هستند. ا

ین گرادیان لیمو ترش سنگی توسط پمپ های پروتئینی کنترل می شود که پروتون ها را در سراسر غشاء به داخل واکوئل ها منتقل می کند. در گلهای قرمز-بنفش، اختلاف pH بین واکوئل و سیتوپلاسم به طور غیرعادی زیاد است.

در سال 2014، تیم تحقیقاتی دو پمپ پروتئینی متقابل را که مسئول اسیدی شدن بیش از حد گلبرگ‌های گل اطلسی هستند، نشان دادند.

رنگ آبی لیمو ترش خشک شیرازی جهش‌یافته گل اطلسی به دلیل جهش در ژن‌های کدکننده آن پروتئین‌ها است و این امر منجر به ایجاد واکوئل اسیدی کمتری می‌شود که رنگدانه‌ها به آن پاسخ می‌دهند. .

این موضوع باعث شد که تیم به این فکر کند که آیا پمپ های پروتون در گیاهان مرکبات بسیار اسیدی نقش دارند یا خیر. اینکه چگونه واکوئل های حاوی آب میوه در مرکبات بیش از حد اسیدی می شوند، یک سوال طولانی مدت بود که بدون پاسخ بود.

کواتروکیو می‌گوید: «ما تفاوت‌های بین لیمو ترش و شیرین را درست مانند گل اطلسی قرمز اسیدی و آبی کم‌ترش مطالعه کردیم و متوجه شدیم که پمپ‌های موجود در آن یکی هستند.

  • منابع:
    1. Genes that make lemons sour revealed
  • تبلیغات: 
  1. عملیات حرارتی ملایم بی خطر است ممکن است
  2. علاوه بر این، حاوی هیچ گونه گلوتن نیست
  3. از یک تیر پشمی پهن به ماشین بافندگی وارد می‌شود
  4. فواید انواع چای بر چگونگی عملکرد بدن در طول روز!